Burn Out Coaching

Wat is een burn-out?

Soms is het leven ineens veel zwaarder: er zijn problemen, er is iets naars gebeurd, of je krijgt minder steun uit je omgeving. Als dit allemaal bij elkaar meer van je vraagt dan je aankunt, raak je overbelast.

je verliest het overzicht en raakt de grip op de situatie kwijt. je krijgt klachten waardoor je je dagelijkse bezigheden niet meer goed kunt doen. We noemen dit overspanning.

Bestaan de klachten langer dan een half jaar? En ben je vooral moe en uitgeput? Dan noemen we het een burn-out.

Wat zijn de klachten van een burn-out?

Bij een burn-out heb je al een half jaar last van deze drie dingen:

1) je hebt 3 of meer spanningsklachten zoals:

  • vooral lichamelijke moeheid/geen energie meer
  • en geestelijke moeheid: moeite je aandacht erbij te houden (concentreren) en/of dingen te onthouden (geheugen);
  • onrustig slapen
  • prikkelbaar zijn (snel boos of geïrriteerd)
  • niet tegen drukte of lawaai kunnen
  • gemakkelijk huilen
  • piekeren
  • een gejaagd gevoel

2) Je hebt het gevoel dat je de vele problemen in je leven niet meer aankunt. Je voelt je machteloos, alsof je geen grip meer heeft op jouw situatie. Alsof je de controle over jouw leven verliest.

3) Het lukt je niet meer om jouw gewone dagelijkse bezigheden goed te blijven doen. Bijvoorbeeld op je werk, thuis, in je sociale contacten of in het verkeer.


Andere klachten?

Iemand met een burn-out kán als reactie daarop, soms ook lichamelijke klachten krijgen, zoals

  • hoofdpijn
  • duizeligheid
  • pijn op de borst
  • hartkloppingen
  • maagklachten of buikpijn

Hoe ontstaat een burn-out?

Je krijgt een burn-out doordat je lange tijd te veel spanning (stress) heeft gehad. Het lukte je niet om met die spanning om te gaan.

Spanning hoort bij het leven. Een beetje spanning is vaak prettig en maakt ons alert. Maar je kunt je onprettig gaan voelen als er te veel spanning is en het te lang duurt, bijvoorbeeld:

  • je wilt te veel tegelijk
  • er wordt al lange tijd te veel van je gevraagd: je hebt bijvoorbeeld een te hoge werkdruk
  • jouw omstandigheden zitten tegen: je hebt bijvoorbeeld geldschulden of relatieproblemen
  • je ervaart te weinig steun uit jouw omgeving

Dat geeft extra spanning. Lukt het je niet om iets aan de situatie te veranderen, of om anders met de spanning om te gaan? Dan raak je overspannen. Je verliest het overzicht en raakt de grip op de situatie kwijt. Het lukt je dan niet meer om de gewone dingen te blijven doen, bijvoorbeeld op jouw werk, thuis, of in het verkeer. Heb je hier lange tijd last van? Dan kun je uiteindelijk een burn-out krijgen.

Welke dingen kunnen extra spanning geven?
Soms kan iemand door één heftige gebeurtenis overspannen raken. Vaak zijn er verschillende dingen die samen te veel spanning geven, bijvoorbeeld:

  • gebeurtenissen.
  • verplichtingen
  • problemen

Welke gebeurtenissen?

Zowel ernstige als leuke gebeurtenissen kunnen extra spanning geven, bijvoorbeeld

  • het ernstig ziek worden van een naaste
  • een verhuizing
  • een nieuwe baan
  • trouwen
  • het krijgen van een kind

Soms gebeurt er te veel in een korte tijd. Het kost inspanning en tijd om de gebeurtenissen te verwerken en je aan te passen aan de veranderingen. Als dat niet goed lukt, kun je hierdoor overspannen raken.

Welke verplichtingen?

Dat zijn alle dingen die je moet of wilt blijven doen, zoals

  • normale taken, zoals de zorg voor de kinderen, het huishouden en jouw werk
  • andere activiteiten die je gepland hebt zoals hobby’s of sporten, een cursus, een opleiding of een verbouwing
  • contacten met familie, vrienden of buren
  • zorgen voor een oudere of zieke persoon (mantelzorg)

Om al deze dingen te kunnen (blijven) doen, moet je je inspannen en het overzicht bewaren. Als je te veel moet doen blijft er vaak te weinig tijd over om te ontspannen. Je raakt vermoeid en uitgeput.

Welke problemen?

Problemen ontstaan als belangrijke dingen anders gaan dan je zou willen, bijvoorbeeld

  • met jouw baas of collega’s, of met jouw familie, partner of kinderen
  • met jou zelf of met jouw gezondheid
  • met werk, geld of wonen

Problemen kosten altijd extra inspanning, omdat je probeert ze op te lossen, te vermijden of ermee om te gaan. Wanneer je langdurig veel problemen hebt, en geen overzicht meer heeft over mogelijke oplossingen, dan raak je overspannen en kun je uiteindelijk een burn-out krijgen.

Wanneer loop ik extra risico op een burn-out?

Iedereen kan overspannen raken en een burn-out krijgen. De kans hier is groter

  • als je in het verleden veel dingen heeft meegemaakt die spanning geven
  • als je al eens overspannen bent geweest
  • als je veel ziek bent geweest in het afgelopen jaar
  • als je niet weet hoe je dingen moet regelen en wie je daarbij kan helpen
  • als je weinig steun krijgt van jouw omgeving
  • als je het aanpakken of oplossen van problemen uit de weg gaat, als je het steeds goed wilt doen en geen nee kunt zeggen.

Dit beschrijft wat burn out is en voor je kan betekenen. Heb jij het vermoeden dat je burn out bent? Ga altijd eerst naar de huisarts! Je hebt geen verwijzing nodig.

Wil je een gratis telefonisch intake gesprek vraag deze dan aan via het contactformulier.